Een weekendje Giethoorn

weekendje Giethoorn

Je hebt het vast al voorbij zien komen, mijn weekendje Giethoorn. Samen met 21 andere bloggers was ik uitgenodigd om ons eigen Hollands Venetië te komen ontdekken en ik kan alvast verklappen dat het echt ontzettend leuk was! We gingen op maar liefst drie verschillende manieren het water op en brachten ook nog een bezoekje een groepje heel bijzondere dieren…

Weekendje Giethoorn

Alweer enkele weken geleden ontving ik een mail van Esmee van Blogger By Nature, of ik zin had in een persreis naar Giethoorn. De laatste keer dat ik in Giethoorn was, was ik een verveelde puber en het enige wat ik me nog kon herinneren was dat er een behoorlijk frisse wind stond toen we het grote meer opvoeren. Tijd om dus nieuwe herinneringen te gaan maken!

Omdat Monique ook was uitgenodigd, reden we zaterdagochtend gezellig samen richting Giethoorn. Een behoorlijke rit vanuit Brabant, maar gelukkig hebben we altijd genoeg te kletsen dus de tijd vloog voorbij. Eenmaal in Giethoorn konden we de auto gratis parkeren op een grote parkeerplaats in het centrum, ideaal. Na ruim twee uur in de auto was ik blij dat we even naar het toilet kon, en toen ons groepje compleet was konden we door naar de eerste activiteit, waterfietsen.

Waterfietsen

waterfietsen giethoorn

Vanuit de parkeerplaats was het maar een klein stukje lopen naar Aquaverhuur, het bedrijf dat de waterfietsen verhuurt. Ik schrok wel even toen we de waterfietsen zagen, want ik zag in gedachten nog zo’n ouderwetse zwaantjes waterfiets voor me, je kent ze vast wel, met zo’n glijbaantje om in het water te plonzen haha. Maar goed, geen zwaantjes maar wel deze stoere spinningfietsen op een soort supboarden. Gelukkig kregen we eerst een uitgebreide instructie waarbij ons op ons hart werd gedrukt dat de waterfietsen megastabiel zijn, dus we hoefden ons niet druk te maken dat we in het water zouden vallen.

Eenmaal gerustgesteld konden we het water op. We hadden geluk, want we waren lekker vroeg waardoor het nog niet zo druk was. Zo af en toe moesten we rekening houden met een fluisterbootje of een rondvaartboot, maar het grootste gedeelte van de tocht hadden we het water helemaal voor ons alleen. Ondanks dat ik mijn benen wel voelde tijdens het fietsen en ik een tikkeltje bang was voor spierpijn de dag erna, was het echt ontzettend leuk om zo door Giethoorn te waterfietsen. Je hebt genoeg tijd om tussendoor om je heen te kijken en te genieten van het mooie dorpje en je bent toch lekker actief bezig.

Museum de Oude Aarde

museum de oude aarde

Nadat we de waterfietsen weer veilig af hadden geleverd mochten we naar museum De Oude Aarde. In dit museum vind je mooiste edelstenen, mineralen en fossielen die al sinds 1969 worden verzameld in het museum. De prachtigste stenen, vol kleuren en glinstering staan hier uitgestald en je kijkt er je ogen uit. Aan het einde van het museum kom je in de winkel, waar je met gemak net zoveel tijd kunt doorbrengen als in het museum zelf. In de winkel kan je allerlei edelstenen, sierstenen, mineralen en fossielen vinden in allerlei vormen. Je kunt je laten informeren door de zeer vakkundige mederwerk(st)ers of je bestudeert zelf de werkingen van alle stenen in het boekje met alle 150 verschillende soorten.

museum giethoorn
de oude aarde
Van ruwe stenen, tot armbandjes en van boekensteunen tot onderzetters en hangertjes, je kunt het zo gek niet bedenken en het was er te koop. Voor mezelf nam ik drie armbandjes mee en voor mijn meiden kocht ik ook nog vier armbandjes. Mijn zus wilde graag drie donuts (ronde stenen met een gat erin, voor om een ketting) en voor mijn man nam ik ook nog een ruwe steen mee voor onder zijn bed, in de hoop dat het werkt tegen zijn rugpijn. Daarna mocht ik van mezelf niks meer kopen, maar ik kan verklappen dat dat niet meevalt in de prachtige winkel. Alles schittert en is mooi en overal hoort weer een eigen bijzondere werking bij. Ik kan mezelf daar echt enorm in mee laten slepen maar ik heb mezelf weten te beheersen 😉

Restaurant de Pergola

de pergola giethoorn
Daarna was het lunchtijd! Bij restaurant De Pergola kregen we een goed verzorgde lunch. We kwamen hier met drie van de vier groepen bij elkaar, dus konden even bijkletsen, elkaar uitlachen om de gemaakte blunders 😉 opwarmen en lekker wat eten en drinken. Nadat we nog een extra kop thee hadden gedronken zodat we niet in de regen op het water zouden zitten, konden we weer naar buiten. Dit keer om te gaan doen wat iedereen doet in Giethoorn, bootje varen!

Bootje huren

bootje huren giethoorn

Omdat ik nog niet zo lang geleden al in een bootje had gevaren, durfde ik het wel aan om als eerste ons bootje door de mooie grachtjes van Giethoorn te sturen. Giethoorn staat natuurlijk bekend om al zijn grachtjes en mooie bruggetjes, en bofkonten die we waren mochten we dus voor de tweede keer die dag het water op. Dit keer konden onze benen lekker rusten en lieten de andere dames uit ons groepje zich lekker rondvaren. Ik vond het echt ontzettend leuk om te mogen varen, veel leuker dan ik had verwacht, dus ook dit is zeker een aanrader als je in Giethoorn bent. Op zo’n beetje iedere hoek van de straat kan je wel een bootje huren in Giethoorn, maar ben je toch bang dat alle bootjes al bezet zijn dan kan je ook online een bootje reserveren. Zo weet je zeker dat er voor jou een mooie fluisterboot of sloep klaar ligt.

Ons tochtje moest een beetje worden ingekort, vanwege de regenbui die we hadden afgewacht, maar desondanks was het toch een leuk tochtje. Met als bestemming, het Alpaca Eiland!

Alpaca Eiland Giethoorn

alpaca eiland giethoorn

Bij het Alpaca Eiland aangekomen kwam eigenaar Arian al snel naar ons toe om ons op de kant te helpen. Nadat we allemaal veilig op het droge stonden kregen we een heerlijke kop koffie of thee aangeboden en ondertussen vertelde Arian zijn verhaal. Van het altijd drukke Amsterdam naar het serene Giethoorn, met het plan om één alpaca te nemen en er uiteindelijk met zes te eindigen. Nou ja, er zijn twee kleintjes op komst dus wie weet hoeveel er nog bij komen 😉

Arian en zijn man Onno zijn bezig met het inrichten van het Alpaca Eiland, om er een fijne plek van te maken voor de dieren maar om er ook een plek van te maken waar mensen graag komen voor een mooi gesprek, een fijne wandeling, coaching of om gewoon even te zijn. Zeker een aanrader om een kop thee te gaan drinken, mocht je in de buurt zijn. Al is het maar om de leuke alpaca’s te kunnen voeren, wat zijn ze leuk!

​Vol passie vertelde Arian ons nog over de alpaca coaching die hij geeft en over de verschillende mogelijkheden. Ondertussen mochten we de alpaca’s worteltjes voeren en hoewel ze in het begin wat afwachten toekijken, komen er na een paar minuten toch een paar nieuwsgierig naar ons toe. Eenmaal een worteltje geproefd wilden ze alleen maar meer, en dat vonden wij helemaal niet erg. Wat zijn alpaca’s leuk en wat boffen we dat we ze mogen voeren! Leuk weetje, alpaca’s hebben geen voortanden boven dus je hoeft niet bang te zijn dat ze je bijten tijdens het voeren.

bootje huren Giethoorn
Na ons bezoekje aan Alpaca Eiland Giethoorn gingen we weer terug in onze sloep en dit keer mocht Monique ons terug brengen naar ons beginpunt. Ik vond deze foto wel typerend voor deze persreis haha. Ga op reis met 21 bloggers en dit is het grootste gedeelte van de dag je uitzicht 😉

Rondvaart

rondvaart Giethoorn
Maar zoals ik aan het begin van dit verslag al vertelde, mochten we op drie verschillende manieren de mooie grachtjes van Giethoorn betreden, dus tijd voor de derde en laatste manier: via de rondvaart Giethoorn. Inmiddels waren we met de hele groep, dus we gingen gezellig samen aan boort van de boot en lieten de gids ons alle weetjes over Giethoorn vertellen. Tussendoor konden we nog wat vragen stellen en natuurlijk werden er weer volop foto’s gemaakt. Leuk om deze combinatie van boottochtjes te doen, want zelf bootje varen is natuurlijk veel leuker, maar door ook met een rondvaartboot mee te varen hoor je ook nog wat leuke dingen over het dorp waar je anders natuurlijk niks over had gehoord.

We maakten een relatief kort rondje en gingen toen weer terug naar restaurant de Pergola, waar een heerlijk diner op ons stond te wachten! Wederom was de tafel goed gevuld en kwamen we niks tekort. Na nog een kop koffie verdeelden we onszelf over alle aanwezige auto’s om naar onze groepsaccommodatie Giethoorn te rijden.

Groepsaccommodatie Mooi Oldemarkt

Mooi Oldemarkt
Het eerste wat me opviel toen we bij de accommodatie kwamen, was hoe groot het was! Een heerlijk, ruime groepsaccommodatie. Wij zaten in deel A, waar tot wel 60 personen in kunnen verblijven. Daarnaast staat ook nog deel B, waar wel 45 personen in passen. Elke kamer had zijn eigen badkamer en alles was keurig schoon. We maakten allemaal snel even onze bedden op en vertrokken daarna naar de groepsruimte beneden, om te genieten van een welverdiend wijntje.

De ruimte is lekker groot en er zit een gezellige bar in. We ploften met z’n allen neer op de banken in de groepsruimte, maar er stonden ook voldoende tafels om bijvoorbeeld gezelschapsspelletjes te spelen. De ruime keuken was voor ons gevuld met lekkere hapjes en na wat wijntjes, chipjes en toastjes houden we het voor gezien en zoeken we allemaal ons (heerlijke!) bedje op.

tulip tours holland
De volgende ochtend hebben we nog gezellig met z’n allen ontbeten en toen zat de persreis er alweer op. Nadat we nog even onze bedden af hadden gehaald zeiden we gedag en met een mooi bosje tulpen vertrok iedereen weer moe maar voldaan richting huis.

Het was een ontzettend gezellig weekendje Giethoorn en ik ben blij dat we, ondanks de minder goede weervoorspellingen, wel gewoon zijn gegaan. Esmee en Giethoorn Village, bedankt voor de organisatie en goede zorgen, ik heb genoten!