Een weekendje Ameland – Camping Duinoord *

“Ik wil eigenlijk nog helemaal niet weg”. Dit keer waren het niet alleen de kinderen die dit zeiden, maar Maikel en ik dachten er precies hetzelfde over. Wat was ons weekend Ameland heerlijk en wat hebben we genoten van onze heerlijke strandcamping

Alweer een paar maanden geleden kreeg ik een superleuk mailtje binnen; of het ons leuk zou lijken om een lang weekend naar Camping Duinoord op Ameland te komen. Omdat wij in de zomervakantie eigenlijk nooit weg kunnen, voelde dit als een heerlijk cadeautje, zo midden in de zomervakantie. Volmondig zei ik dan dus ook ja op het aanbod en vorige week was het dan zover. Na onze korte toer door Nederland vertrokken we richting Ameland.

Camping Duinoord

camping duinoord
Camping Duinoord is een heerlijke strandcamping in de duinen, direct aan zee. De camping heeft verschillende verblijfmogelijkheden. Zo kan je met eigen tent, caravan of camper komen, maar je kunt ook een chalet, stacaravan, tent of huisje huren. Er zijn zelfs glamping tenten met eigen sanitair, hoe ideaal is dat?! Als je via Google zoekt op ‘overnachten Ameland‘ zie je dat camping Duinoord een prachtige score van 4.5 sterren heeft en dat is wat ons betreft helemaal terecht.

Rent-a-Tent glamping

overnachten Ameland
Wij hadden een heerlijk ruime, 6-persoons tent. Deze tent is volledig ingericht en heeft zelfs een vloerbedekking zodat de kinderen lekker kunnen spelen. Nog voordat de kinderen naar binnen vlogen lukte het me om een paar foto’s van de binnenkant van de tent te maken, voor een duidelijk en compleet beeld.
De tent heeft twee slaapcabines, maar door een extra scheidingsdoek zijn daar zelfs vier cabines van te maken. Ideaal! Verder heeft de tent zowel een ventilator als een stralingskacheltje, een zithoek en extra opbergruimte.
Aan de andere kant van de tent zit de keuken, met grote koelkast (inclusief vriesvak), gaskomfoor en koffiezetapparaat. Zelf hebben we niet gekookt, ik bedoel, mama had ook vakantie 😉 maar mocht je dat wel willen dan is dat dus geen probleem. Alle keukenbenodigdheden zijn verder aanwezig dus daar hoef je het niet voor te laten.
Werkelijk alles wat je kunt bedenken zit in de tent, en dan was er nog genoeg ruimte over voor je eigen spullen. Heerlijk ruim dus!
Wij kozen ervoor om de bedden tegen elkaar aan te zetten, waardoor er nog meer (speel)ruimte overbleef.

Bagageservice

Bij aankomst op Ameland zijn we met onze bagage naar de fietsenverhuur gelopen. Daar konden we onze bagage achterlaten, zij brachten die vervolgens gratis naar de camping. Superfijn, want zo konden wij heerlijk zonder koffers naar de camping fietsen en onze bagage later vlakbij de tent ophalen. Service hoor!

Strandcamping

Camping Duinoord is dus een strandcamping die letterlijk in de duinen ligt. Dat maakt de camping alles behalve plat en daardoor lijkt het soms dus alsof je door de gewone duinen loopt. De camping is best groot (en autovrij), dus een fiets is hier zeker geen overbodige luxe.
Voor iedereen die, net zoals ik, geen zin heeft om zelf te koken op vakantie, heeft de camping ook een snackbar/kantine. Wij kozen de eerste avond voor pizza, de meisjes voor patat. En terwijl de meiden meedansten met het animatieteam konden wij in alle rust genieten van ons diner. Echt vakantie!

Extra service

Toen ik de eerste ochtend naar het toiletgebouw liep, stond daar een verrassing op me te wachten! Ik dacht namelijk dat ik naar het hoofdgebouw moest voor verse broodjes, maar in het hoogseizoen staat er een extra winkeltje bij het grote toiletgebouw op het veldje. Ideaal! De beste man had ook nog eens verse koffie en jus d’orange, dus dat was een aangename verrassing op de vroege ochtend.

Toiletgebouw

Tja en als curly girl op vakantie gaan, brengt altijd een extra uitdaging met zich mee. Ik bedoel, op Ameland kan het best stevig waaien en dan is het na een dagje strand best lekker als je je coupe waddenwind weer kunt fatsoeneren. Gelukkig heeft de camping ruime toiletgebouwen met voldoende stopcontacten. De douche was perfect om mijn haar mee te wassen (jeej voor flinke waterstralen) en daarna kon ik dus ook nog in alle rust mijn haar föhnen. Fijn! Overigens heb ik geen enkele keer hoeven wachten op een douche, dus voldoende sanitair voor alle gasten, top!
Op de eerste dag besloten we om lekker te gaan fietsen. We hadden twee elektrische tandems, eentje speciaal voor kinderen en een gewone, en daarmee hebben we een rondje Ameland gefietst.

De vuurtoren van Ameland

vuurtoren van ameland
Met als doel, de vuurtoren van Ameland! We zeiden al meteen tegen elkaar, dat het maar goed was dat we niet met de auto op de boot konden (die overtochten waren al vol). Daardoor moesten we de auto op Holwerd (Friesland) laten staan en werden we min of meer ‘verplicht’ om fietsen te huren. Zo blij dat het zo liep, want als we met de auto waren gegaan dan hadden we geen fietsen gehuurd en dan hadden we veel minder van Ameland gezien. Meteen een tip van mijn kant dus, laat de auto lekker op het vasteland en ga het eiland ontdekken met de fiets. Zoveel leuker!
Nadat we wat hadden gegeten vlakbij de vuurtoren fietsen we weer terug naar de camping. Op de terugweg stopten we nog even bij het strand.
Want er moesten natuurlijk schelpen worden gezocht.
Nog wat extra toeristische kiekjes onderweg 😉
strandcamping
En eenmaal weer op de camping hadden we even allemaal een momentje voor onszelf. Ik in de zon (love it!) Maikel met een puzzelboekje en de meisjes maakten de gevonden schelpen schoon.
De buit!

De campingwinkel

Daarna was het tijd om wat te eten. We kochten wat lekker dingen in de behoorlijk uitgebreide campingwinkel en aten dat vervolgens lekker bij de tent op.
De winkel heeft ook genoeg verse producten, voor iedereen die wel graag lekker zelf wil koken 😉

Boottocht naar de zeehonden

De volgende ochtend gingen we iets heel speciaals doen, namelijk met de boot naar de zeehonden.
We maakten eerst even een korte tussenstop op de schelpenbank, waar je dus eigenlijk gewoon op de bodem van de zee loopt.
Zoekplaatje. Zie jij de krab?
En daarna door naar de zeehonden. Wat was dit mooi! Ik heb denk ik wel 30 filmpjes gemaakt van hupsende zeehondjes. Er waren baby’s en zwangere zeehonden, zo leuk allemaal! Echt heel mooi om zo een keer in de natuur te zien.
Op de terugweg konden de meisjes lekker spelen in het speelgedeelte van de boot.
Eenmaal weer op de camping kwamen we dit vriendje tegen. Als we hadden gewild hadden we hem nog kunnen aaien ook denk ik, zo dichtbij kwam hij.
Tja en natuurlijk moesten we ook nog even naar het strand. Vanaf de camping is het alleen de duin over en je bent er, ideaal!
Het waaide flink, maar dat weerhield Emmi er niet van om lekker de gaan zwemmen in de zee, held! Daarna kreeg ze het toch wel koud, dus het werd een bliksembezoekje aan het strand om vervolgens bij de tent weer lekker op te warmen.
En op de allerlaatste dag toen we al hadden uitgecheckt, knutselden de meiden nog even mee met het animatieteam. Zo konden wij nog even genieten van het allerlaatste Amelandse ochtendzonnetje, voordat we weer helemaal naar het Brabantse land zouden rijden.
Tadaa!
En toen was het echt tijd om te gaan. Deze zeemeeuw zat op de tent van de overburen en kwam ons uitzwaaien 😉

Overige info

Nog wat praktische info over camping Duinoord. De camping is huisdiervrij en voorzien van gratis WiFi. De campingwinkel is dagelijks geopend van 7:30 tot 22:00 uur en het personeel is ontzettend vriendelijk en gastvrij, dus bij vragen is er altijd wel iemand die je kan helpen, zo fijn!

Wij vonden het een ontzettend fijn weekend en zoals ik aan het begin al zei, baalden we er eigenlijk allevier van dat het er alweer op zat. Camping Duinoord, bedankt voor deze heerlijke tijd, wij hebben genoten!