Dit doen wij nu dagelijks voor school

Op Insta deel ik heel veel op het moment, vooral ook veel dingen die ik met Aukje nu voor school doe. Omdat ik er stiekem best wel veel vragen over krijg besloot ik om eens even uit te schrijven wat wij elke dag doen. Dingen die we van de juffen op hebben gekregen, maar ook wat extra’s…

Huiswerk

Elke week krijgen wij van de juffen een huiswerkschema. Hierin staan per dag twee tot drie werkjes (rekenen en lezen en soms schrijven) en dat is eigenlijk vooral herhaling van de lesstof die de kinderen op school al aangeboden hebben gekregen. Daarnaast zijn er nog een heleboel extra taakjes, die de kinderen mogen doen als ze dat willen. Omdat het huiswerk relatief weinig is en de extra opdrachtjes eigenlijk allemaal heel erg leuk zijn, proberen wij alles te maken. Wel onder het mom van, het moet leuk blijven.

Elke dag werken wij ongeveer 75 minuten aan school. Meestal in de ochtend een uur afwisselend werkjes op papier en de computer en ’s avonds na het eten lezen we nog een kwartier, samen dus ongeveer 75 minuten.

Ons ‘schema’

We beginnen elke dag met ongeveer 10-15 minuutjes lezen. We herhalen dan vier bladzijdes van het zogenaamde ‘Veilig en Vlot’ boekje van kern 8. Deze hebben we van school gekregen.

Daarna maakt Aukje vier rijtjes sommen van een werkblad dat ik zelf heb geprint. Via www.sommenmaker.nl kan je zelf werkbladen printen en eigenlijk is het automatiseren van + en – sommen tot en met 10 nu halverwege groep 3 erg belangrijk (als dat makkelijk is dan kan je kiezen voor sommen tot en met 20). Dit is geen huiswerk van de juffen, maar toen ik zelf nog voor de klas stond deed ik dit ook dagelijks met de kinderen. Het is een korte en goede oefening en ik weet hoe effectief het dagelijks oefenen hiervan is. Een leuke variant erop is om hetzelfde blad 5 keer uit te printen en dan je kind elke dag 1 minuut dezelfde sommen te laten maken. Maakt hij op vrijdag meer sommen dan op maandag (waarschijnlijk wel!)? Dan zie je meteen het effect van het dagelijks oefenen!

Daarna maakt Aukje de opgegeven rekenles van die dag. Dit gaat via Gynzy, op de computer. Wat veel ouders niet weten is dat dit programma zich helemaal aanpast naar het niveau van je kind, dus laat je kind het echt zelf maken en help niet teveel!

Dan doen we weer iets op papier. Of een bladzijde schrijven (als dat is opgegeven) of een dictee van 10 woorden. We kijken het samen na, zodat ze ook leert van eventuele foutjes.

Eigenlijk is het dan de bedoeling dat Aukje 15 minuten gaat rekenen. We hadden van de leerkracht een programma hiervoor gekregen (Rekentuin) maar daar ben ik niet kapot van. Vrijdag hebben we een belafspraak met de juf, dus dan wil ik voorstellen om die 15 minuten verder te werken in Gynzy rekenen. Na de les van de dag kan je namelijk gewoon verder gaan met rekenen. Dat noemen ze ‘De Werelden’. Hierin zit extra oefenstof op het niveau van je kind. Het niveau blijft zich aanpassen, dus hiermee zit je eigenlijk altijd goed.

Dan ligt het een beetje aan de tijd en de zin die Aukje nog heeft. Staat er tussen de extra opdrachten nog een leuk filmpje of een andere leuke opdracht, dan doen we die. Soms is dat een aflevering van Rekenen met Raaf, via Schooltv, of een knutselopdracht. We hebben ook een extra werkboekje van de juffen gekregen dus de ene keer maakt ze daar een bladzijde van en een andere keer print ik een werkblad uit om te maken. Zo uitgeschreven lijkt het ontzettend veel, maar het is echt maar ongeveer een uur werk allemaal samen.

Ga niet zelf door met de lesstof

Mijn advies is wel om niet zelf voor juf te spelen en door te gaan met werk wat niet is opgegeven, maar wat wel uit de methode komt. Bijvoorbeeld, je hebt een werkschrift voor taal gekregen en moet deze week tot en met bladzijde 13 maken. Ga dan niet bladzijde 14 en verder maken, ook al doe je dat met de beste bedoelingen. Het is namelijk niet zo fijn voor de leerkrachten als alle kinderen bij een andere bladzijde zijn als de scholen weer beginnen (wanneer dat dan ook moge zijn). En daarnaast hebben we als ouder geen handleiding van de methodes thuis, dus weet je bij veel dingen ook niet hoe dat op school aangeboden zou worden. Als je het je kind dan per ongeluk verkeerd aanleert, dan is dat heel lastig weer af te leren als de scholen weer beginnen.

Wat kan je wel doen?

Herhalen en verdiepen. Kijk bijvoorbeeld of er bladzijdes uit het werkboekje nog niet zijn gemaakt, die ze al eerder op school hadden moeten maken en maak die bladzijdes alsnog. Misschien heb je de eerder meegegeven werkboekjes nog wel bewaard en zitten daar nog lege bladzijdes in bijvoorbeeld. Of maak oefendictee’s met woorden die al in de opgegeven lesstof voorkomen, dus waarvan je zeker weet dat je kind die woorden kent. Zoek online sites, spelletjes en apps op, werk verder in ‘de werelden’ van Gynzy rekenen, misschien heb je nog wel andere sites of software van school gekregen om mee te oefenen en print eventueel de werkboekjes van Yurls, als extra materiaal. Tip, Google op ‘extra werkbladen groep …’ en dan komt er ook allerlei leuks naar voren om te oefenen. En extra oefenen met lezen en sommen is natuurlijk altijd goed om te doen.

En tot slot

Aan het einde van de dag moet Aukje nog 10-15 minuten lezen uit een leesboek. We hebben een leuke leesbingo gekregen van de juffen en Aukje mag dan kiezen waar en met wie (papa of mama) ze nog even gaat lezen. Dit doen we ook in het weekend. Daar kreeg ik wat vragen over via Insta, maar juist in groep 3, als kinderen net leren lezen en rekenen is het zo ontzettend belangrijk om elke dag te oefenen en het bij te houden. En nee, in het weekend werken we geen 75 minuten aan school, maar we lezen wel 10-15 minuutjes en maken vier rijtjes sommen. That’s it.

En als allerbelangrijkste, houd het leuk! Lukt het vandaag even niet, omdat jij of je kind geen zin heeft, doe het dan morgen. Probeer niet teveel strijd te voeren en wissel de huiswerk taken af met leuke dingen, zoals samen een boek lezen, samen buiten spelen, samen een spelletje spelen, een van mijn educatieve ren je rot varianten, een leuke film, iets naar keuze op de tablet, samen knutselen, iets bakken of koken of wat dan ook. En onthoud, het is oké als het even niet lukt. Het is prima als je kind nu meer schermtijd heeft dan normaal en het is ook oké als dat niet zo is. Leg niet teveel druk op je eigen schouders en op die van je kind.

Mocht je nog een vraag ergens over hebben dan hoor ik het graag en kom ik erop terug! Succes samen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.