Hoe laat je als ondernemer je vakmanschap zien? *

ondernemer

Je krijgt als ondernemer sneller een opdracht binnen als een potentiële klant je vertrouwt. Dat stukje vertrouwen kun je op allerlei manieren winnen, waarbij het tonen van je vakmanschap een belangrijk onderdeel vormt. Maar hoe laat je nu het beste zien dat je beschikt over de nodige kwaliteiten? In dit artikel delen we tips.

Diploma’s of certificaten

Met het juiste papierwerk kun je aantonen dat je over vakmanschap beschikt. Misschien heb je wel een relevante opleiding, training of cursus gevolgd, waar je een diploma voor hebt gekregen. Laat dit zien, zeker als het je een concurrentievoordeel oplevert. Ook zijn er verschillende certificaten relevant voor ondernemers of organisaties in de bouw, die soms zelfs verplicht zijn. Denk er daarom aan om de juiste certificaten te behalen. Je kunt je bedrijf laten certificeren conform de Safety Culture Ladder. De ladder kent vijf treden, ofwel cultuurniveaus, die de ontwikkelingsfase aangeven waarin je bedrijf zich begeeft. Hiermee wordt het veiligheidsbewustzijn van het bedrijf gemeten. Maak met het certificaat toonbaar dat je binnen je organisatie veilig en bewust werkt, met de houding en het gedrag van je medewerkers als uitgangspunt. En er zijn meer certificaten om te behalen. De CO-certificering, ofwel de BRL 6000-25, heeft betrekking op het verantwoord uitvoeren van werkzaamheden aan gasinstallaties, rookgasafvoervoorzieningen of verbrandingsluchttoevoeren. Met de kwaliteitsregeling voldoe je aan de Certificering Preventie Koolmonoxide, als verplichting opgenomen in het Bouwbesluit. Sinds 1 april 2023 mogen alleen CO-vrij gecertificeerde installatiebedrijven met vakbekwame installateurs en monteurs nog werkzaamheden uitvoeren. Daarom is dit ook interessant om je in te verdiepen, indien dit relevant is voor jouw onderneming.

Kwalitatief werk

Streef er natuurlijk altijd naar om kwaliteit te leveren, welke klus of opdracht je ook oppakt. Zo voldoe je aan de verwachtingen van je klanten – of overtref je deze verwachtingen zelfs. Je moet hiervoor wel eerst aan een opdracht komen, maar het kan er vervolgens voor zorgen dat klanten bij je terugkomen. Of dat ze hun enthousiasme met anderen delen, wat misschien wel de beste vorm van marketing is voor je bedrijf. Lever daarom altijd hoogwaardige producten of diensten op. Dit is immers de meest directe manier om je vakmanschap te tonen – en om vervolgens weer een reputatie op te bouwen als een betrouwbare en deskundige ondernemer.

Portfolio

Dat kwalitatieve werk dat je hebt opgeleverd, kun je weer opnemen in een portfolio. Bouw een portfolio op, om aan potentiële klanten en geïnteresseerden te kunnen tonen. Dit kun je kwijt op bijvoorbeeld een website of social media. Plaats hier afgeronde werken, maar ook projecten die nog een work in progress zijn. Je kunt je portfolio ondersteunen met referenties van tevreden klanten, en natuurlijk goede fotografie van het eindresultaat. Wees ook open en eerlijk over je werkwijze, zodat dit te begrijpen is. Klanten kunnen je portfolio zelf vinden, maar het is tevens aan te raden om het mee te sturen als je contact opneemt met een mogelijke opdrachtgever. Dit kan de andere partij immers over de streep trekken. Je mag best trots zijn op je werk: laat het vooral zien!

Klantervaringen

Verzamel positieve referenties en recensies van tevreden klanten. Dit kun je goed inzetten als marketinguiting, op je website, op social media of in advertenties. Het kan een effectieve manier zijn om je bereik te vergroten en potentiële klanten te bereiken. Jij kunt immers nog zo positief zijn over je werk, maar als ánderen dit ook zijn, is dat pas echt overtuigend. Veel geïnteresseerden gaan eerst op zoek naar reviews of verhalen. Je kunt je klanten daarom ook actief vragen om een review over je te schrijven, die anderen vervolgens weer makkelijk kunnen vinden. Zo’n review zegt zeker iets over de kwaliteit van je werk, evenals over het verloop van het project.

De bovenstaande tips helpen je bij je vertrouwen vergroten en je geloofwaardigheid versterken als ondernemer of organisatie. Dat leidt vervolgens weer tot een grotere kans op zakelijk succes. Welke tip pas jij toe om je potentiële klanten te overtuigen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.