Angelique: Londen met kinderen

Londen met kinderen

Al jaren stond een citytrip naar Londen in de kerstperiode hoog op het verlanglijstje van deze kerstfanaat, alleen kwam het er door omstandigheden steeds maar niet van. Dit jaar toch de stoute schoenen aangetrokken en gewoon maar geboekt voor eind november. Omdat Paul eerst nooit vrij kon krijgen in die periode wilde ik in eerste instantie samen met Jonah gaan. Maar de mannen thuis waren jaloers, begrijpelijk, en Paul kon regelen dat hij een paar dagen vrij kreeg. Dus besloten wij om met het hele gezin daarheen te gaan…

Van tevoren had ik zoveel mogelijk uitgezocht. Hoe wij het beste van het vliegveld naar het hotel konden komen en weer terug, welke bezienswaardigheden ik graag wilde zien die ook voor kinderen wel leuk waren om te zien. Ik ben gezegend met kinderen die alles van cultuur en geschiedenis opsnuiven, net als hun moeder, dus dat was gelukkig niet al te lastig te combineren. Al wisten we natuurlijk niet hoe Dewi zou reageren. Ook had ik het openbaar vervoer helemaal uitgeplozen en bij welke halte welke bezienswaardigheid te zien was, zodat we niet van hot naar her hoefden te reizen.

londen met kinderen

Uiteindelijk kwam dan de dag dat we gingen vliegen. Bij het boeken had ik een vroege vlucht gekozen, zodat we een hele dag in Londen hadden. Achteraf zou ik dat niet meer doen. We moesten om 4 uur ons bed uit, vlogen om 7 uur en kwamen om 7.20 uur aan in Londen (vanwege het tijdsverschil). Het was even puzzelen waar je precies moest zijn, maar in principe is het vrij duidelijk aangegeven. En anders kan je het altijd even vragen, wat ik vaak genoeg heb gedaan. Bij het kopen van de Oyster cards kocht ik gelijk tickets voor de London Tower. Dat was iets waar ik echt graag heen wilde gaan. De reis naar het hotel verliep soepel. Het was een mooi hotel die direct aan de Thames lag. Aangezien wij onze familiekamer nog niet in konden, lieten wij de koffers daar en gingen op pad.

Eerst dacht ik gelijk naar de London Tower en de London Bridge te gaan. Gelukkig anders besloten, want ’s avonds hoorden wij dat daar een aanslag was. Dat verklaarde ook de politie met zwaailichten. Ik moet zeggen dat ik dat toch best angstig vond toen ik er in bed over na lag te denken, want je loopt daar wel met je kinderen. Maar goed. We zijn dus naar de Big Ben gegaan, die gerestaureerd wordt, en daarna naar de Houses of Parliament en Westminster Abbey. Deze hebben we allemaal van buiten bekeken, want om overal met de kinderen in ellenlange rijen te gaan staan, daar wordt niemand vrolijk van. Ook was er een klimaatdemonstratie, dus het was extra druk.

Daarna met de metro verder gereisd naar de Southbank Winter Market, wat eigenlijk naast de London Eye (het grote reuzenrad) ligt. Daar waren allemaal sfeervolle kerstkraampjes met leuke artikelen en lekker eten. Omdat onze dag erg vroeg begon waren we nu al wel klaar en wilden we terug naar het hotel om wat te rusten. Ik ging lekker in bad met Dewi en de rest ging even liggen. Eigenlijk hebben we het hotel niet meer verlaten, hebben wij daar een lekker hapje gegeten en zijn we vroeg gaan slapen.

londen met kinderen

De tweede dag hebben we echt veel gezien. We gingen eerst naar perron 9 ¾, als Harry Potter fan moest ik dat natuurlijk wel even zien. Het was alleen wel jammer dat we geen foto’s mochten maken, tenzij je in de rij stond. Hierna zijn we naar de Covent Garden Market geweest waar je allemaal sfeervolle kleine winkeltjes en kraampjes kan vinden. Van hieruit liepen we naar Somerset House, wat is gebouwd op de plek waar vroeger het paleis van de Tudors was. Uiteraard kon een bezoek aan de M&M’s store op Leicester Square niet ontbreken. En ondanks dat ik gek ben op chocolade, werd ik direct een beetje misselijk van de intense chocoladelucht die daar binnen hangt. Dan door naar het National History museum, wat echt bijzonder mooi is! Daar zou ik wel een hele dag kunnen verblijven, maar ja er is zoveel moois te zien in Londen…

Om de kinderen te belonen voor hun goede gedrag gingen we naar Hamleys, een warenhuis van vier verdiepingen vol met speelgoed. Het was daar echt heel druk, gelukkig konden we wel nog een knuffel van Peppa Pig kopen, en de buggy ging stuk. Dit was wel een flinke domper. En ondanks dat wij in Regent Street en Soho waren, konden wij geen winkel vinden waar we een nieuwe konden kopen. Uiteindelijk, na veel mensen aangesproken te hebben, werden wij verwezen naar een klein winkeltje bij het metrostation die sleutels verkocht. Deze man kon het wiel weer gedeeltelijk terug buigen, zodat wij er in ieder geval mee konden rijden. Pfieuw!

Inmiddels was het donker, dus wilden wij naar Winter wonderland in Hyde Park. Daar wilde ik zo graag heen. Maar wat was het druk! Amsterdam met koningsdag in het kwadraat keer 10 ongeveer. Met pijn in ons hart besloten wij weer weg te gaan. Helaas… Wel even van een afstandje een foto gemaakt. Onderweg hebben wij in een hele leuke diner vlakbij ons hotel nog even gegeten.

londen met kinderen

Toen brak de laatste dag aan. Wij gingen als eerste naar de London Tower en daarna naar Buckingham Palace. Bij beide bezienswaardigheden was het vrij rustig. We besloten om op tijd naar het vliegveld te vertrekken, zodat wij ons niet hoefden te haasten zoals op de heenweg. Uiteraard loopt dat meestal anders bij ons. Maar goed, we hadden het vliegtuig van 18.35 gehaald en hebben op Schiphol nog even wat kunnen eten. Bekaf reden wij naar huis, terugkijkend op een prachtig maar zeer enerverend weekend.

Of ik het nog een keer zou doen? Dat is een volmondig nee. Of we wachten tot de kinderen een paar jaar ouder zijn, of ik ga met Jonah of Logan. Maar met z’n allen slapen in zo’n familiekamer was niet echt een succes. Net zoals de drukte in combinatie met drie jonge kinderen. Dewi heeft het wel bijzonder goed gedaan, maar het blijft toch lastig met zo’n jong kindje.

Hebben jullie wel eens een citytrip gedaan met jonge kinderen?