Wat leraren doen na schooltijd: kletsen!

wat leraren doen na schooltijd“Ben jij leerkracht? Dat is fijn, dan ben je elke dag om 15.15 uur klaar en heb je twaalf weken vakantie in een jaar. Goed geregeld hoor!” Alle leraren kunnen dit vast beamen, het standaard antwoord als je tegen iemand zegt dat je leerkracht bent. Maar stiekem zijn we helemaal niet om 15.15 uur klaar met werken, maar wat doen we dan wel na schooltijd?

Het antwoord op die vraag is eigenlijk heel erg simpel, namelijk kletsen! Jaja, leraren kletsen heel wat af! De hele dag door staan we voor de klas te kletsen en na schooltijd kletsen we gewoon vrolijk verder…

Eerlijk is eerlijk, na schooltijd wordt er vaak gekletst met andere collega’s. Even bijkletsen over het weekend, over je gezin, over de kinderen uit de klas, over die ene leuke vader, over van alles en nog wat. Maar ook over die ene leerling waarmee je ergens tegenaan loopt en waarvan je even niet meer zo goed weet hoe je kan helpen. Twee weten immers altijd meer dan één. Of over de afsluiting van het schooljaar, hoe je die zo leuk mogelijk kan maken voor zowel jezelf als voor de kinderen. Over een leuk nieuw project in de klas of over de aankomst van Sinterklaas, om maar een paar voorbeelden te noemen.

En zelfs met ouders kletsen we heel wat af na schooltijd. Over het welzijn van de kinderen, over de vooruitgang van de kinderen of juist het ontbreken daarvan. Over welke hulp of extra stof we de kinderen het beste kunnen bieden en over de rapporten. Over de thuissituaties van de kinderen en over hoe het in de klas gaat, over vriendjes en vriendinnetjes en over eventuele diagnoses.

Ook kletsen we met elkaar tijdens vergaderingen. Vergaderingen met ouders erbij, bijvoorbeeld om een leuke sportdag te organiseren of een gezellig kerstviering. Vergaderingen zonder ouders over een nieuwe methode die het beste aansluit bij de leerlingen van school, of over nieuwe schooltijden. Vergaderen over het nieuwe schooljaar, over cijfertjes en over formatie en vergaderen over bijvoorbeeld de onderwijsvisie van de school.

Tot slot kletsen we ook nog veel met de (adjunct)directeur. Over onze eigen voortgang, over onze doelen. Want ook wij worden beoordeeld en ook wij stellen een persoonlijk ontwikkelplan op.

Kletsen dus, daar bestaan vooral onze middagen uit. Natuurlijk pas nadat we klaar zijn met nakijken en registreren, het ophangen van de werkjes, het schoonmaken van de tafels, het voorbereiden van de lessen voor morgen, het nadenken over een optreden voor de viering of over een knutselwerkje voor vaderdag… 😉

Liefs Charlotte

Volg je mij al op Instagram, Facebook, Twitter en Bloglovin?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.