Mijn eetdagboek

“Maar wat eet je dan, als je geen tarwe mag hebben?” Een vraag die ik wel vaker hoor. Daarom deel ik vandaag mijn eetdagboek. Wat eet ik elke dag en welke vervangers heb ik voor de tarwe?

Ontbijt

Een hele tijd geleden bestond mijn ontbijt elke dag uit zelfgemaakte granola. Dat zou ik nog steeds het liefste elke dag eten, maar op het moment ontbreekt het me even aan de tijd om het te maken. Voorlopig ontbijt ik dus met Alpro soja yoghurt zonder toegevoegde suikers, met daarin een banaan in stukjes gesneden, blauwe bessen en wat pure hagelslag. Dan wel echt de meest pure variant die ik in de supermarkt kan vinden, intens puur van De Ruijter met 60% meer cacaobestanddelen dan normale pure hagelslag. Als ik er aan denk dan drink ik er ook nog een kop thee bij. Rooibos of muntthee.

ontbijt

Tussendoor

Omdat ik toch wel wat mis sinds ik geen granola meer eet, heb ik na een uurtje of twee wel weer trek. Dan pak ik een reep. De pindakaasrepen van Calvé zijn tarwevrij (en lekker!) of ik kies voor een reep van Eat Natural. Ook tussendoor drink ik thee, als ik hem niet vergeet en hij dus koud is geworden (wat nogal vaak voorkomt haha).

Lunch

Als lunch eet ik vaak vier crackers. Geen speciale glutenvrije crackers, maar gewoon de volkorencrackers van Wasa. Deze zijn gemaakt met roggemeel en dus tarwevrij. Ze vullen goed, dus aan vier crackers heb ik genoeg. Het beleg wisselt nogal. soms ga ik voor hartig (kipfilet met komkommer of ei) en soms voor zoet (pindakaas of hagelslag). Het wordt saai maar ook hier drink ik thee bij. Als ik buiten de deur lunch dan vraag ik om een glutenvrij broodje (glutenvrij is ook tarwevrij. Andersom geldt dat niet).

Tussendoor

Ik moet mezelf echt aanleren om weer meer water te drinken gedurende de dag, want ik drink dus echt te weinig. Soms betrap ik mezelf erop dat ik bij de lunch pas mijn eerste kop thee pak. Oeps. Tussen de lunch en het avondeten heb ik ook wel weer trek dus ik pak iets van fruit of een reep. Dan wel eentje die ik ‘s ochtends nog niet heb gehad.

Avondeten

Omdat ik heel erg snel last heb van een opgeblazen buik is het voor mij beter om ‘s avonds niet een diner te eten met drie verschillende voedselgroepen erin. Zo eet ik meestal alleen groenten en vlees/vis. Als ik er ook nog aardappels bij eet dan wordt het teveel en gaat het gisten in mijn buik. Soms kies ik ervoor om het vlees te laten staan en eet ik alleen groenten en aardappels. Maikel en ik zijn beiden enorm fan van pasta dus als we dat eten dan maak ik gewoon pastasaus voor ons beiden, alleen kook ik er voor hem ook echt pasta bij en kies ik voor mezelf voor courgettini.

Avondsnack

Nadat we de kindjes in bed hebben gelegd, pak ik meestal een kop thee en wat lekkers. Dat lekkers ben ik aan het afleren, want dat liep een beetje uit de hand. Nu probeer ik mezelf aan te wennen dat ik nog wel iets lekkers mag, maar geen hele zak chips of reep chocolade bijvoorbeeld. Zo at ik deze week al een keer worteltjes met hummus, een rijstwafel met pure chocolade of een rijstwafel belegd met een dun laagje smeerkaas. Ook probeer ik niet meer elke avond iets te snoepen te pakken, maar alleen als ik echt trek krijg.

Natuurlijk snoep ik tussendoor nog steeds wel eens. Zo heb ik een zakje caramel zeezout paaseitjes in huis waar ik maar moeilijk vanaf kan blijven en mag ik van mezelf zo af en toe ook een latte machiato drinken (wat beiden eigenlijk ook niet zo goed is voor mij, aangezien ik ook niet zo goed tegen koemelk kan). En ook chips eet ik heus nog wel eens, maar gewoon alles in kleinere hoeveelheden in wat minder vaak. Het moet wel leuk blijven toch? 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.