5 Tips om het thuis sporten weer op te pakken *

sportbh nike

Om te janken, dat was mijn eerste reactie toen ik hoorde dat de sportscholen weer moesten sluiten. Zat ik net zo lekker in het ritme en nu dit weer. Maar dit keer ga ik het anders doen, dit keer ga ik er thuis wel werk van maken…

  1. Zorg dat je de juiste materialen hebt voor wat jij wilt gaan doen. Waar ligt jouw focus? Wil jij je conditie op peil houden dan is het misschien fijn om een apparaat aan te schaffen die jou daarbij kan helpen. Denk aan een cardio apparaat bijvoorbeeld. Wil je je billen blijven trainen, dan heb je misschien al genoeg aan een set weerstandsbanden. Denk eerst na over wat je wilt, voordat je allerlei fitnessartikelen koopt en er vervolgens niks mee doet, dat zou zonde zijn.
  2. Zorg dat je de spullen die je nodig hebt om te sporten, zoals bijvoorbeeld een matje, de gewichten, of misschien wel de loopband of zelfs een halterbank, binnen handbereik hebt. Ik snap het dat het misschien wat rommelig oogt wanneer je sportspullen in je slaapkamer liggen, maar wanneer je de spullen elke keer van zolder moet halen kan dat weer een extra reden zijn om het niet te doen. Ligt het binnen handbereik, dan is de kans groter dat je er meteen mee aan de slag gaat. En daarnaast is het elke keer een herinnering als je het ziet liggen, dus geen excuses meer…
  3. Plan vaste momenten om te gaan sporten. Kies nu al welke momenten in de week jij hiervoor reserveert en zet het ook in je agenda. Zorg dat je die momenten vrijhoudt en dat je ook geen afleiding hebt van de kinderen. Komt er toch iets tussendoor waardoor je jouw sportmoment in moet leveren? Plan dan meteen een nieuw moment zodat het niet verwatert. Want eerlijk is eerlijk, als je het eenmaal een keer hebt laten liggen, dan is de kans groot dat je dat vaker doet en er op een gegeven moment helemaal niet meer wordt gesport.
  4. Vind je het lastig om alleen te sporten? Kijk of er iemand in jouw bubbel zit die hetzelfde heeft. Samen sporten is niet alleen leuker, maar je kan elkaar ook net even wat meer  motiveren. Als ik alleen sport, dan stop ik er sneller mee om even op adem te komen dan wanneer ik met iemand samen ben, dan wil je je toch niet laten kennen en ga je door. Die motivatie is juist goed! Misschien kan je elkaar uitdagen door er een soort wedstrijdje van te maken? Wie heeft er de meeste thuis sporturen gehad gedurende de lockdown? Of wie houdt het het langste vol op de loopband? Misschien kunnen jullie elkaar wel live motiveren via Zoom? Samen sporten, maar toch op afstand. Lijkt me nog best leuk ook!
  5. En tot slot, zorg voor een fijne ruimte om te sporten. In de vorige lockdown konden we nog lekker buiten sporten, maar dat is nu misschien wat minder fijn. In de woonkamer is het nu waarschijnlijk te warm met de verwarming aan, dus kijk of je een koelere ruimte hebt. Zet eventueel ’s ochtends al op tijd een raam open zodat het niet te warm is want ook dan houd je het minder lang vol. Het meest ideaal is het natuurlijk als het een plek is waar je de spullen dus kunt laten staan, dus een sportkamer, garage of zolder misschien? En is het toch te warm, dan sport je toch gewoon lekker in je ondergoed, dat is dan weer het voordeel van thuis sporten, niemand die het ziet πŸ˜‰

Hopelijk heb je wat aan deze tips en kan je de komende tijd lekker actief thuis aan de slag. En vind je het lastig om te bepalen wat je dan precies kunt doen thuis, Google is your friend, juist nu staan er zo ontzettend veel dingen online die je thuis kunt doen. Leuke work-outs, kant en klare trainingen en zelfs complete groepslessen staan online. Tot slot staan er ook diverse oefeningen met kinderen online (no more excuses) al is het stiekem best lekker als je even iets zonder ze kunt doen in deze tijd πŸ˜‰

Sport ze en mocht ik je ergens bij kunnen helpen dan hoor ik het graag!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.