Bij een goed rapport hoort een cadeautje, toch?

rapport cadeau“Ik kreeg € 10,- van papa en mama” “O maar ik kreeg wel € 100,- hoor” In de klas hoor je de grootste praatjes, de dag nadat de rapporten mee zijn gegeven. De één krijgt een nog groter cadeau dan de ander en ook de geldbedragen worden steeds hoger, want bij een goed rapport hoor immers een flink cadeau, toch?

Rond deze periode krijgen veel kinderen het laatste rapport mee naar huis. Voor sommige kinderen spannend, anderen doet het niet zoveel. Hetzelfde geldt voor ouders; sommigen vinden het net zo spannend als hun kind, en anderen maakt het niet zoveel uit wat er op het rapport staat. Veel ouders geven hun kind een cadeautje of geld voor het rapport. Maar aan de hand waarvan wordt de waarde van het cadeau bepaald? Krijgt het kind sowieso een cadeau? Of ligt het eraan hoe “goed” het rapport is?

“Ik krijg een Ipad als ik een 10 op mijn rapport heb”

Deze zin heb ik letterlijk eens voorbij horen komen op school. Op zich vind ik dat er niks mis is als je je kind wilt stimuleren om goed zijn best te doen op school. Maar of dit dan de juiste manier is? Ik betwijfel het. Het ene kind leer makkelijker dan het andere kind en dus is een 10 voor het ene kind een onmogelijke prestatie en voor het andere kind een eitje. Daarnaast denk ik dat het voor het zelfvertrouwen van je kind niet goed is, want als hij geen 10 op zijn rapport heeft, is hij dan niet goed genoeg? Of niet slim genoeg? Zodra het kind zijn rapport in zijn handen krijgt en ziet dat er geen 10 op staat, dan zal hij zo teleurgesteld zijn in zichzelf. Alleen al de gedachte hieraan vind ik zo erg. En betekent dit dan dat een kind wat makkelijk leert en dus altijd met twee vingers in zijn neus een 10 scoort, beter en knapper is dan een kind dat op het eerste rapport een 5 scoort, dan wekenlang super hard werkt en dan met veel pijn en moeite een 6 haalt? Ik vind namelijk dat deze prestatie vele malen knapper is dan de eerste. Maar zal dit kind dan nooit een beloning voor zijn rapport krijgen?

Een space scooter of een leesboek

Ik vind dat je je kind best mag belonen voor zijn rapport, ongeacht wat voor cijfers erop staan. Als je maar weet dat je kind goed zijn best heeft gedaan. En dan heb je natuurlijk een beloning en een beloning. Als leerkracht maak je de gekste dingen mee. Een space scooter als cadeau bij een goed rapport bijvoorbeeld. Ik vind dit persoonlijk echt veel teveel en zou zelf eerder kiezen voor een leuk nieuw voorleesboek of een ander “kleinigheidje”. Geld vind ik ook al zo’n ding. Het ene kind krijgt € 10,- en het andere kind krijgt € 50,-. Waar trek je de grens? En creëer je zo geen ontzettend verwende kinderen die nergens meer blij mee zijn? Want als jij als ouder € 50,- geeft voor een rapport, wat blijft er dan nog over voor de opa’s en oma’s om te geven? (en de meeste kinderen krijgen drie rapporten in het jaar. Leuk bedrag als je bijvoorbeeld drie kinderen hebt…)

Kinderen trekken hun eigen conclusies

Tja en hoe goed je dan als leerkracht ook je best doet om alles recht te praten, kinderen trekken toch wel hun eigen conclusies. In de klas vertellen ze trots wat ze hebben gekregen voor het rapport en als er dan een paar andere kinderen zijn die zeggen dat ze (veel) meer hebben gekregen, dan weten ze genoeg: “Ik ben niet zo goed als hij, want hij kreeg meer”. Je moet die snoetjes eens zien als ze erachter komen dat een ander kind meer heeft gekregen… En leg dat dan maar eens uit als leerkracht… Geloof mij, dat krijg je niet meer goedgepraat…

Wat doen wij?

Zelf hebben we Aukje nog geen cadeautje voor haar rapport gegeven. We hebben het samen besproken en uiteraard heb ik verteld hoe trots ik op haar ben, want wat is ze enorm gegroeid de afgelopen maanden. En in de eerste vakantieweek gaan we gezellig samen naar de stad, lekker lunchen, shoppen en uiteraard duiken we ook even bij de speelgoedwinkel naar binnen. Ze mag dan van mij een kleinigheidje uitzoeken, omdat ze het afgelopen schooljaar zo hard heeft gewerkt. Het wordt vast en zeker een gezellige dag en ze kiest ongetwijfeld één of ander prul-ding uit, maar het gaat om het idee toch? En dat wil ik de komende schooljaren proberen voort te zetten. Geen cadeau voor de cijfers die wel of niet op haar rapport staan, maar een gezellig dagje met een klein cadeautje, om het schooljaar mee af te sluiten. Of ze nou over is naar de volgende groep of niet…

Geef jij je kind(eren) een beloning voor het rapport?

Volg je mij al op PinterestInstagram,
Facebook, Twitter en Bloglovin?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.